Employer branding är viktigt, men vad krävs för att verkligen stärka ert varumärke som arbetsgivare? De nya generationerna talanger prioriterar i högre utsträckning bra kollegor, möjlighet till utveckling och ett bra ledarskap hos cheferna. Potentiella kandidater uppskattar därför att kunna träffa sina framtida kollegor och chefer för att få en bra uppfattning om dem. Men de flesta är långt ifrån att vara på den nivån. Majoriteten av dagens arbetsgivare klarar inte att nå sin målgrupp effektivt idag. Det fungerar inte längre på samma sätt som förr att nå ut i tv, på radion, genom affischering eller på internet heller för den delen. Det är för mycket brus helt enkelt, för mycket som konkurrerar om våra hjärnors uppmärksamhet. Informationsflödet har blivit enormt!
Jag har vänner och känner även marknadsföringsspecialister som djärvt säger att världen blivit ADHD-anpassad. Med de menar de att även “vanliga” människor inte orkar titta, lyssna eller höra får många sekunder innan de tappar tålamodet. Idag orkar ingen kolla på en video i mer än 15 sekunder i sociala media flöden om det inte är något riktigt roligt, inspirerande eller på annat sätt väldigt känslosamt. Hur sjukt är inte det? Tänk då på att de flesta företagsfilmer och videos som tillverkas för hundra tusentals kronor ofta är längre än två minuter. Hur hade du då trott att ni skulle få personer som intresserade er för en jobbannons i detta klimat? Det är otroligt svårt idag och det kommer tyvärr inte att bli lättare!
Hur ska vi då nå ut?
Därför vet vi att du som arbetsgivare måste leverera mer för att få uppmärksamhet. Vad tror du att karriärinriktade och talangfulla studenter tänker på? De studerar fortfarande. Även om de kommit in på en bra utbildning är kurserna svåra och självförtroendet är inte helt på plats ännu. Det har nämligen inte byggt upp sin yrkesverksamma identitet ännu. Oavsett om du tycker det är något bra eller dåligt så är den identiteten väldigt viktigt för de unga i dagens samhälle.
Vad är det då som är viktigt att leverera till dem, i denna anonyma värld där allt digitaliseras? Jo, att de får träffa dig. Du som jobbar i branschen. Att de får lära känna dig, få bekräftelse av dig, få insikt av dig som gör att hoppet om att de ska kunna klara ett framtida arbetsliv stärks! Om du kan leverera detta, då kommer du komma långt!
Hur ska du lära känna studenterna?
Vi har lång erfarenhet nu av vår verksamhet. Vi träffar också väldigt många arbetsgivare som har sett till själva att de har en personlig kontakt med rätt studenter, oavsett vår inblandning eller inte. Det gäller att använda mötesformer som öppnar möjligheter, visar transparens och får talanger att bli mer intresserade. Sådana mötesformer är exempelvis frukostseminarier, lunchpresentationer, hacker-träffar, studiebesök eller mingel där de kan få den personliga kontakten de faktiskt behöver med yrkesverksamma. Syftet med mötesformerna är alltid att arbetsgivaren ska kunna attrahera och rekrytera rätt kandidater effektivare. Men från studenternas synvinkel betyder det väldigt mycket för deras självförtroende och det gör att de kommer börja lita på dig som bekräftar och hjälper studenterna. Mitt i allt detta finns enorma fördelar för dig som arbetsgivare.

Fördelarna för er med att lära känna studenterna
Företag, myndigheter och andra organisationers har två stora fördelar med att möta studenter. För det första går det snabbare och enklare att upptäcka vilka som är mest engagerade och passionerade. Det kan ske under förslagsvis ett Case där kandidaterna observeras. Är de effektiva i gruppen? Vem är ledaren? Vem är problemlösaren? Den andra stora fördelen är att studenterna själva får insikter i organisationen. De förstår hur ni jobbar och det kommer också spridas till deras vänner och studiekamrater. Sammanfattningsvis (1) urskiljer ni kandidaterna bättre och (2) får fler att vilja jobba hos er genom att visa er organisationskultur. Det gör att ni inte tappar greppet om rekryteringsprocessen, ni träffar även de som inte rekryteras och ger ett bra intryck. Dessutom sparar ni in enorma externa rekryteringskostnader på att ni själva, istället för rekryteringsföretagen, se vilka studenter som passar hos er.
Var tidseffektiv
Employer branding kan vara effektivt, men det kan också bli en tidstjuv. Jag har själv hört att “employer branding är roligt men flummigt, det har vi inte tid med nu”. Ironin ligger förstårs i att ett starkt employer brand får fler att söka de utlysta tjänsterna. För att lösa problematiken behöver du se till att det är rätt målgrupp som du faktiskt träffar och att du får ut någonting av träffen själv, som beskrivits i stycken ovan. Använd en mötesform som passar för ändamålet – vill du se de som är mest engagerade? Vill du se de som är mest sociala? Vilka som är mest analytiska? Anpassa mötesformen!
Konkret och effektiv employer branding handlar om att få rätt målgrupp kandidater att vilja söka sig till organisationen. Det effektiviserar rekryteringsprocessen kraftigt och reducerar kostnader. Se därför till att du jobbar konkret enligt ovan, med rätt typ av mötesformer, så kommer ansökningarna börja trilla in!