Anpassad kommunikation
För att attrahera så många som möjligt gäller det att använda en anpassad kommunikation. Det fungerar inte att vara för bred i sitt budskap eftersom färre då känner sig träffade. När ni ska nå en viss målgrupp, exempelvis ekonomer eller utvecklare, behöver ni tilltala just dem. I videon ovan beskriver vi vad du bör tänka på och ger konkreta exempel på lyckade tillvägagångssätt. Du måste själv vara kreativ för att i praktiken se vad som är relevant och intressant för din målgrupp. Idag är vissa ämnen mer aktuella än andra, imorgon ser det annorlunda ut. Kommer du vara den som då är först med att använda dig av detta?
Fler exempel – spelutvecklare
Många som anpassar kommunikationen till ett intresseområde är de som exempelvis dragit nytta av den nya pokémon-trenden. Finns det många utvecklare som tycker att konceptet är spännande? Skulle ni kunna ordna ett evenemang där ni ger tips om var man hittar mest sällsynta pokémon? Kanske kan ni bädda in det i hur spelutvecklarna kunnat göra detta fantastiska spel och intressera programmerarna för detta. Möjligheterna är egentligen oändliga, vad kan vara intressant att se och läsa om för den målgruppen ni behöver attrahera?
Bli nischad – inte bred
Desto mer du kan hitta sub-grupper i den målgruppen du behöver, desto mer riktad kommunikation kan du använda mot dem. Det kommer få fler att få upp ögonen för er samtidigt som det gör er unika. Som nämnts i videon kan du rikta dig till flera sub-målgrupper vid olika tillfällen. På sätt ser ni vad som intresserar de du ska attrahera och får en delmängd individer att bli väldigt mer intresserade av er jämfört med vad de annars skulle varit. Som exemplet i videon med IT-event för kvinnor kan då fler komma eftersom de känner sig mer träffade än om man hade gått ut till fler. I detta exemplet då både till män och kvinnor.
Har du missat de andra delarna i video-serien? Se del 1 här.
Vad är dina tankar? Berätta gärna!