• ErikSturesson.se
  • Om
  • Blogg
  • Videos: nätverkande
  • Till Student Node
  • Kontakt

Erik Sturesson

Hjälper dig attrahera och leda talanger

Bli proffs på att nätverka

Hur lyckas du nå dina mål när du ska nätverka...

Inledning - hur fångar du talangerna?

Hur attraherar du talangerna? Varför är det så viktigt att du lyckas?

Jämställdhet vid rekrytering

Jämställdhet vid rekrytering fungerar inte

Hur du blir en superchef

Så blir du en superchef

Bloggteman

Menu
  • Employer Branding
  • HR
  • Branding
  • Ledarskap
  • Reflektion
  • Management
  • Nätverkande
Undermenyer

Del 2 – Hur fångar du talangerna?

  • Branding
  • Employer Branding
  • HR
  • Management
Nå målgruppen talanger ni behöver attrahera genom rätt kanaler för att nå ut specifikt, på rätt plats, vid rätt tillfälle.

Vad ska du göra för att nå målgruppen talanger som är relevant för er? I del 2 av 3 i video-serien punkterar vi att du måste veta i vilka kanaler just din målgrupp finns i och var du kan nå dem – både digitalt och fysiskt.

Bra, du vet vilka du behöver!

Toppen! Till att börja med vet du självklart vilka studenter du behöver nå ut till, var de studerar och vilken utbildning, eller hur? Det är ett perfekt första steg. De få variablerna skola och utbildnig är dock alldelles för få för att du verkligen ska kunna ha en anpassad kommunikation. Du behöver mer variabler såsom intressen, mer om det i del 3 av 3 i video-serie om anpassad kommunikation.

Var når du målgruppen – egentligen?

Enligt ovan kanske du vet var målgruppen befinner sig rent fysiskt. Men är det där som du kommer nå ut? Är det där som de vill träffa dig? Även om du kan stå vid tunnelbanan på rätt plats – är det kostnadseffektiv och målgruppsinriktat? Svaret är nej, det är därför i princip ingen arbetsgivare står vid tunnelbanan idag.

Finns det några andra sätt att nå ut på? Några andra fysiska platser där rätt målgrupp befinner sig på? Eller har de några digitala platser där de kan nås? Sannolikt finns de flesta på Facebook, men år 2016 idag finns inte studenterna i särskilt stor utsträckning på LinkedIn. Men om du inte har alla studenter som följare idag, då kommer du ha svårt att nå ut även på Facebook. Mer ingående kan jag berätta vad det beror på – väldigt många skriver in som fritext vilka utbildningar och inriktningar de studerar. Därför fungerar inte riktigt den ”targeting” som tänkt. Dessutom är det svårt att inte bli för bred mot er målgrupp. Ni vill bara nå de som är intresserade av just ert område, inte alla som studerar en viss utbildning.

Nå målgruppen talanger ni behöver attrahera genom rätt kanaler för att nå ut specifikt, på rätt plats, vid rätt tillfälle.
Nå målgruppen talanger ni vill attrahera. Gör det genom rätt kanaler. Specifikt, på rätt plats, vid rätt tillfälle.

Hur innovativa är ni?

Gör gärna en undersökning om var ni kan nå just er målgrupp enligt ovan eller prata med någon som vet, exempelvis någon som har bra kontakt och anknytning till studenterna. Därefter måste ni fundera på om ni är tillräcklig innovativa för att kunna nå ut på rätt ställen, på ett personligt sätt. Har ni kapaciteten och stödet inom er organisation att följa med i utvecklingen? Har ni ett instagramkonto som är aktivt om det är där som er målgrupp befinner sig? Eller behöver ni till och med ha Snapchat, för där finns ännu fler av just de som ni behöver?

Varje gång ni startar nya strategier är det viktigt att veta hur normerna är i respektive kommunikationskanal. En traditionell företagspresentation får kanske inte alls genomslagskraft på exempelvis Snapchat. Men det kan fungera perfekt på LinkedIn.

Sociala medier är inte allt…

De fysiska och digitala kanalerna handlar inte bara om de sociala medierna eller skolan som studenterna befinner sig på. Du behöver tänka ett steg längre. Vilka tidningar läser studenter som du vill attrahera? Vilka hemsidor och forum besöker de? Hur kan du passa in och bidra med ett värde så att ni inte blir någon som ”bara vill markandsföra sig”?

Du såg tidigare del 1 i video-serien, om personlig kontakt. Ni blir ihågkomna och ger ett mervärde genom persoblig kontakt, försök förena det med en relevande kanal. Du som känner oss på Student Node vet att vi ofta gör det genom att få talanger att träffa arbetsgivarna, även de fysiska sätten att träffas är alltså olika ”kanaler”.

Jaja, det här vet vi redan!

Gör ni? Okey… Då visste du kanske redan att 40 % av användarna på Pokémon Go är 25 år eller äldre? Det innebär att det inte bara är caféer som varit innovativa med att få besökare till sig. Det finns  exempel på företag som använt sig av Pokémon Go för att rekrytera talanger. När det kommer nya medier och nya kanaler att nå ut på måste ni vara innovativa för att synas där. Det sänder också just den signalen till de ni ska attrahera – att ni är nytänkande och hänger med i utvecklingen!

Har du kollegor som är intresserade av detta? Kommentera, gilla och dela inlägget för att sprida kunskap och starta diskussion!

ATTRAHERA TALANGER
Employer Branding hrsve kommunikation Marknadsföring
2016-09-25

Post navigation

Del 3 – Hur fångar du talangerna? → ← Del 1 – Hur fångar du talangerna?

Senaste inlägen

  • Bli proffs på att nätverka!
  • Del 3 – Hur fångar du talangerna?
  • Del 2 – Hur fångar du talangerna?
  • Del 1 – Hur fångar du talangerna?
  • Inledning – Hur fångar du talangerna?

Taggmoln

agil arbetsgivarmärket budget chef Content Marketing Employer Branding EVP exit-intervjuer förändring Generation Y hr hrsve innovation Jämlikhet Jämställdhet Kalkyler kommunikation kontakter kultur kvinnor ledarskap ledningsgruppen management Marknadsföring Mingla Mångfald Mångfaldsträning nätverk nätverka organisation organisationskultur personal Reflektion rekrytering scrum SEO startup talanger Team Team-building Värdeerbjudande värderingar

Bli nätverksproffs, se videoserien!

https://youtu.be/82dIM4Lr66s?list=PLEmc39Lx_AlA-WtBLrVOKld8bdMMZ9KnO
Kontakta mig

Snabblänkar

  • ErikSturesson.se
  • Om
  • Blogg
  • Videos: nätverkande
  • Till Student Node
  • Kontakt

Följ mig

Kontakt

hej[at]eriksturesson.se

https://eriksturesson.se