HR-tips: Engagera fler att arbeta med Employer Branding
Ett bra HR-tips är att arbeta kontinuerligt med employer branding eftersom det ökar organisationens värde på arbetsmarknaden. Fler talanger väljer att söka sig till er som arbetsgivare när ni utmärker er från konkurrenterna. Ett starkt arbetsgivarmärke stärker också lojaliteten hos de som redan är anställda eftersom arbetstagaren vill arbeta på en attraktiv arbetsplats och känna stolthet. Därför är arbetet med employer branding alltid viktigt för arbetsgivare som behöver kompetent personal. HR-avdelningen bär oftast själva ansvaret för detta arbete men det är minst lika viktigt att företagsledare, chefer, kommunikationsansvariga och andra medarbetare också involveras i detta. Flera av de mest framstående arbetsgivare har under de senaste åren involverat medarbetarna själva till att sprida hur bra arbetsgivaren är. Det sker ofta i sociala medier med medarbetarnas egna insatser.
Ett nytt begrepp har börjat bildas som hänger samman med detta: (HR + sociala medier) = PR^2. Det visar värdet och synergieffekterna av att ha ett kontinuerligt samarbete med andra avdelningar. Företag som Scania ser även till att chefer på olika nivåer får chansen att bjuda in studenter på studiebesök till sina avdelningar. Genom att arbeta på flera nivåer når organisationen ut via fler kanaler och är ett komplement till HR-personernas övergripande arbete.
Konkreta HR-tips för att attrahera dagens unga talanger
Ovan har nämnts hur man effektivare kan kommunicera sitt employer brand både inom och utanför organisationen, men vad är det man ska nå ut med? Värdeerbjudandet kallas i de engelska termerna för Employer Value Proposition (EVP) och innebär vad ni som arbetsgivare erbjuder de anställda. En hög nivå på hygienfaktorer är något som många talanger förväntar sig av en arbetsgivare idag, det kan vara en bra arbetsmiljö, förmåner och pensioner, en bra kaffemaskin etc. Eftersom det redan är höga förväntningar bör inte dessa prioriteras först i kommunikationen. Motivationsfaktorerna däremot är bra att förmedla genom marknadsföring, sociala medier och fysisk kontakt med talanger för att skapa attraction. Hos den yngre generationen är flera variabler viktiga för att få dem att välja er som förstahandsval, här är några exempel:
- Karriärmöjligheter
- Individuellt lärande och utveckling
- Utmaningar
- Kompetenta medarbetare som kan samarbeta bra
- Bra chefer
Kan ni förmedla hur detta visar sig och hänger ihop med er unika organisationskultur har ni bundit samman värde-erbjudandet med organisationskulturen och motivationsfaktorerna vilket ger bäst effekt. Genom att vara unika på ert sätt och med vad ni erbjuder når ni fram genom bruset. Glöm heller inte att det är viktigt att konkret visa hur era vanliga ingångar ser ut så att talanger vet om de kan arbeta hos er deltid under studierna eller liknande. Till sist måste förväntningarna ni kommunicerar också stämma överens med verkligheten för att på lång sikt klara att attrahera fler. Återigen är det viktigt att ha en god kommunikation internt, insikt i hur organisationskulturen verkligen ser ut och att de nuvarande medarbetarna har samma uppfattning.
Källor:
Lästips
- http://media1.eriksturesson.se/2015/07/Employer-branding-och-organisationskultur-motivation-i-en-konsultbyr%C3%A5.pdf
- http://hrbloggen.se/2015/03/9-steg-strategisk-employer-branding.html