Ett värdeerbjudande i praktiken
Ett starkt employer brand hos en arbetsgivare innebär att arbetsgivaren attraherar talanger. I teorin sägs att ett unikt värdeerbjudande är vad som krävs för att arbetsgivaren ska lyckas med detta. I praktiken har dessa arbetsgivare något särskilt bra att erbjuda som de lyckas kommunicera. Men missförstå inte – dessa arbetsgivare har inte försökt “komma på något unikt”. De har kommunicerat de befintliga fördelarna hos arbetsgivaren som de är, som de anställda själva upplever det. Dessa fördelarna har gjort arbetsgivaren unik, det fungerar inte tvärtom att du ska leta efter något unikt och sen göra det till en fördel. Teorin fokuserar gärna på det unika – “skapa ditt unika värdeerbjudande”. Men du kan inte jobba på det sättet om du ska komma vidare, eller hur?

Utforma ert värdeerbjudande
Vad är det då ni ska kommunicera? Förlita dig inte endast på din egen begränsade insyn i organisationen. Inventera er organisation om era fördelar, gör intervjuer med anställda på flera avdelningar och orter. Få ett grepp om varför människor i er organisation valde att börja jobba hos er och varför de stannar. Se därefter till att detta budskap anpassas och kommuniceras rätt till de målgrupper som ska attraheras. Betänk då inte bara yrkesgruppen i sig utan även andra variabler som ålder, kön och etnicitet med mera.
Små och växande företag argumenterar ibland att de inte har lyxen att fundera på kön, etnicitet eller annat vid rekrytering. Tänk igen, genom att kommunicera anpassat till olika målgrupper ökar chansen att fler attraheras. Argumentet är alltså tvärtom – små företag har inte lyxen att bredda budskapet. Det är en lyx som ingen egentligen har på längre sikt. Ett anpassat budskap till olika målgrupper får en specifik grupp att känna sig mer träffad. Det leder till att fler attraheras till er! Ingenting annat. För tips specifikt om vad dagens unga talanger attraheras av, läs här.
Alltså – hitta era fördelar främst!
Mitt budskap är att du ska hitta det hos er som känns speciellt och extra bra snarare än att fundera på vad som är unikt. Kombinationen av era fördelar, kulturen, förmånerna, utmaningarna, medarbetarna och kunderna ni jobbar med komm göra er unika ändå! De HR-chefer som försöker leta efter något unikt innan de letar efter fördelarna är de som inte får ett verklighetsförankrat värdeerbjudande.
När du vet fördelarna – exemplifiera dem noga
För att ert värdeerbjudande ska bli konkret ska ni i möjligaste mån exemplifiera dessa. Hur ska de som läser om er annars förstå vad olika värderingar och begrepp i realiteten innebär? Det beror inte endast på att det är studenter som ska förstå. Det finns nämligen många inom HR som inte lyckas exemplifiera fördelarna de har och vilken nytta de faktiskt innebär för medarbetarna. Det är bland annat dessa HR-människor som fått så många ledningsgrupper och chefer att tro att employer branding är flummigt.
Ert värdeerbjudande ska ha stöd från chefer
Till sist är det viktigt att stämma av med chefer och andra anställda. De måste stå bakom värdeerbjudandet och dess utformning. Det görs självklart bäst genom att de involveras och uppdateras kring skapandet. Många misslyckanden sker just på grund av att HR-avdelningen själva gör jobbet utan förankring i organisationen. Då står inte cheferna bakom de budskap, värderingar och förhoppningar som givits till de som ska rekryteras in.